Sylwia Zawiślak ‘91

Obejrzyj dzieła Artysty w naszej Galerii

Absolwentka Wydziału Sztuki Uniwersytetu Rzeszowskiego w 2015 roku.
Uprawia grafikę warsztatową.

Dyplom uzyskała w pracowni projektowej prof. Wiesława Grzegorczyka oraz w pracowni druku wypukłego prof. Krzysztofa Skórczewskiego.
Inspiracje do prac dyplomowych czerpała z polskich podań i wierzeń ludowych. 

Czym jest dla mnie sztuka?

W swych graficznych poszukiwaniach wciąż podejmuję trudny temat współistnienia obrazu i słowa. Rozważam jak słowo wpływa na interpretację obrazu. Czy koegzystuje razem z grafiką, która zamienia się w ilustrację czy wręcz przeciwnie - słowo staje się jedynie fundamentem, podporą, wpierającą grafikę? Czy obraz jest odpowiedzią na wyobrażenia, rodzące się pośród kłębów myśli, tuż po przeczytaniu słowa? Jak rozszerza się zakres interpretacji obrazu, który współistnieje wraz ze słowem?
Wpływ na dominującą w mych pracach tematykę miało moje dzieciństwo. Ciężko dziś odtworzyć słowami tą niezwykłą aurę iście mickiewiczowskiej tajemnicy i grozy, jaka często mi wtedy towarzyszyła. Ogromnym przeżyciem był między innymi czas nadchodzenia burzy, kiedy niebo pokrywało się niebezpiecznie granatem a tata palił w oknie gromnice, która miała nasz dom uchronić przed piorunami.
Jako dorastający człowiek, lubiłam długie, wieczorne spacery na skraju lasu, w którym, według opowiadań mamy, siedział diabeł. Nasłuchiwałam z daleka dźwięków zasypiającej wsi – ciągniętych z pastwisk krów, zamykanych stajen, kobiet wracających z ostatnich pogaduszek u sąsiadek, pojękiwań psów, zaniepokojonych jakimkolwiek poruszeniem. Czując tą specyficzną woń, niemal mistyczny nastrój, wyobrażałam sobie, że jestem częścią natury, która tak jak dawniej wierzono, zsyła kary na tych, którzy na nie zasługują.
Po kilku latach zrozumiałam jak ważne było przekazanie mi pewnych „mitów” – opowieści, rozważań. Jak pisze Franciszek Kotula - one były tym lepiszczem, które wiązało w krystaliczną bryłę dojrzałe, współczesne pokolenia, ale następnie, w postaci młodzieży, z dawno już minionymi. Jednak w mitach wciąż się niejako odradzające, uwspółcześniające. Przeszłość z teraźniejszością i przyszłością wiązały się w jedną całość, w monolit.

Wybrane wystawy

2016

Sylwia Zawiślak, Polskie przysłowia ludowe, Muzeum Etnograficzne, Rzeszów, Polska
Wystawa pokonkursowa, Konfrontacje Sztuki, Warszawa 2016, Galeria Test, Warszawa, Polska
Grafika grafików Rzeszów, Polska
Zoom na Szczecin, Filharmonia, Galeria 4. Poziom,  Szczecin, Polska
Wystawa z okazji XVI Międzynarodowego Biennale Małej Formy Graficznej i Ekslibrisu w Ostrowiec Wielkopolski, Polska
Wystawa pokonkursowa 8. Międzynarodowego Konkursu na Exlibris i Małą Formę Graficzną Sny Gdańskiego Neptuna, Polska 

2015
Wystawa pokonkursowa XI Międzynarodowe Biennale Plakatu, Toyama, Japonia
Sylwii Zawiślak, Polskie demony ludowe. Wystawa grafik, Galeria na Pięterku, Instytut Filologii Polskiej UR, Rzeszów, Polska
Sylwii Zawiślak, Polskie demony ludowe. Wystawa grafik, Centrum Kulturalne Przemyśl, Polska
Wystawa II Pracowni Projektowej, Filharmonia Podkarpacka, Rzeszów, Polska
Sylwia Zawiślak i Tomasz Kordyaczny, Niewiadome, Dom Kultury Podgórze, Kraków, Polska
Sylwia Zawiślak, Demony i klechdy ludowe, 2015, wyd. I, stron 80, format 175x250 mm, oprawa miękka, cena 30 zł, Patrimonium Europae, http://sredniowieczna.com/demony-i-klechdy-ludowe.html

2014
XV Międzynarodowe Biennale Małej Formy Graficznej i Ekslibrisu, Wystawa pokonkursowa, Ostrów Wielkopolski, Polska

Nagrody i wyróżnienia

2015
Główna nagroda na IX Przeglądzie Ekslibrisu Drzeworytniczego i Linorytniczego im. Pawła Stellera, Katowice, Polska

 

Linki zewnętrzne

http://pracowniasylwii.pl/
http://patrimonium-europae.org/2014/09/30/sylwia-zawislak/